Köszöntő
Köszöntő
Köszöntő
Köszöntő

Korai fejlesztés

Ha az alábbi problémák közül bármelyik igaz gyermekére, forduljon a Fővárosi Pedagógia Szakszolgálat kerületi tagintézményhez:

  • értelmi fejlődési elmaradás
  • mozgás-, hallás- vagy látásprobléma
  • megkésett beszédfejlődés
  • viselkedészavar, szociális készségek eltérései, kapcsolati problémák
  • étkezéssel, alvással és szobatisztasággal kapcsolatos gondok

 

A fejlesztés célja

A korai fejlesztéssel csökkenteni lehet a lemaradást, a nap, mint nap felmerülő nehézségek megoldhatóbbá válnak. A gyerekek segítséget kapnak ahhoz is, hogy könnyebben be tudjanak illeszkedni a családba, a közösségekbe. A fejlesztés során a cél, hogy azok a képességek fejlődjenek, amelyeknél az elmaradás jelentkezik. Ebben a fejlesztési formában 5 éves koráig vehet részt a gyermek.

korai intervenció, vagyis beavatkozás annyival több, mint a gyermek fejlesztése, hogy része a család, a szűkebb és a tágabb környezet támogatása is. Egyfajta komplex tanácsadás, amelyben több szakember vesz részt: gyógypedagógus, mozgásterapeuta, konduktor, pszichológus, integrációs szakember. Ők munkájuk során maximálisan szem előtt tartják a gyerek állapotát és a család igényeit, körülményeit.

 

Hogyan lehet a fejlesztésben részesülni?

  • személyes bejelentkezéssel a lakóhely szerinti  kerületi pedagógiai szakszolgálatban
  • bölcsődei kisgyermek nevelőjének jelezve a problémát
  • védőnőn, gyermekorvoson keresztül
  • közvetlenül megkeresve az országos hatáskörű szakértői bizottságot (,  Tagintézmények)

 

A vizsgálat menete

A korai fejlesztés, gondozás megkezdésre a szakértői bizottság tesz javaslatot.

A komplex vizsgálat célja, hogy a szakemberek minél jobban megismerjék a gyermek addigi élettörténetét, a problémák mibenlétét, hiszen csak pontos információk alapján tudják megállapítani, milyen fejlesztésre van szükség. A felmérést végző csapat tagjai megfigyelik a gyereket játék közben, mozgását, reakcióit, kapcsolatait, érzékszervi működését. Speciális vizsgálatokkal, tesztekkel kiderítik, hogy fennáll-e a fejlődési elmaradás.

A vizsgálatokon minden esetben ott van a szülő is. A szakemberek az eredmények ismeretében a szülő egyetértésével alakítják ki a fejlesztési javaslatot, amelynél figyelembe veszik a család igényeit, lehetőségeit is. A szakértői vélemény minden esetben tartalmazza a fejlesztés helyét és  módját is.

 

Hol kaphat ellátást a gyermek?

  • Bölcsődés korú gyermek esetén – ha a feltételek biztosítottak – a bölcsődében történik a fejlesztés.
  • Otthon nevelt kisgyermek és családja ambulánsan kap ellátást a lakóhely szerinti pedagógiai szakszolgálati tagintézményben. 

A korai segítségnyújtás a megkésett vagy eltérő fejlődésmenetű gyermekek komplex ellátását jelenti. Magában foglalja a

  • fejlesztést (nagymozgás, finommozgás, kommunikáció - beszéd, gondolkodás)
  • tanácsadást a gyermek nevelésével és fejlődésével kapcsolatban (önkiszolgálás segítése,    szociális-érzelmi területen való segítség)

A szülői igény felmerülésekor a lehető leggyorsabban igyekszünk segíteni a családokat. Az ellátás megfigyelésen alapul. Különböző szakemberek (pszichológus, gyógypedagógus, logopédus, konduktor) beszélgetnek a szülőkkel, vesznek fel anamnézist, melyből a gyermek életútjáról, eddigi fejlődéséről tájékozódnak. Eközben megismerik a gyermekek aktuális fejlettségét.  A megfigyelések tapasztalatai alapján egyéni fejlesztési programot dolgoznak ki a szakemberek, tanácsadást, szükség esetén pszichológiai tanácsadást is felajánlhatnak.

Egyéni fejlesztés

A gyermekeket olyan játékos feladatokkal fejlesztjük, melyek saját fejlődési ütemüket, tempójukat veszik figyelembe Ez határozza meg a foglalkozások tartalmát. A gyermekek szükségleteihez mérten fejlesztjük a nagymozgásukat, kézügyességüket, gondolkodásukat, beszédüket. A szülőket tanácsokkal, ötletekkel, gyakorlatokkal látjuk el az otthoni közös játékok megsegítése céljából.

Csoportos fejlesztés

A csoportos komplex fejlesztések segítik a gyermekek szocializációját, az egymásra figyelést. A közös alkalmak során fejlesztjük, ügyesítjük a gyermekek mozgását, beszédét, kreatív kézműveskedés során a finommozgásokat. Játékos utánzógyakorlatok, énekek képezik a gerincét a foglalkozásoknak. A szülőknek alkalmuk nyílik beszélgetni, tapasztalatokat megosztani más gyermekek szüleivel is. 

Eseménynaptár

2019. november
H K SZ CS P SZO V
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930