MENÜ
KÉPHASZNÁLATI LICENCE
Korai fejlesztés
Ha az alábbi problémák közül bármelyik igaz gyermekére, forduljon a Fővárosi Pedagógia Szakszolgálat kerületi tagintézményhez:
- értelmi fejlődési elmaradás
- mozgás-, hallás- vagy látásprobléma
- megkésett beszédfejlődés
- viselkedészavar, szociális készségek eltérései, kapcsolati problémák
- étkezéssel, alvással és szobatisztasággal kapcsolatos gondok
A fejlesztés célja
A korai fejlesztéssel csökkenteni lehet a lemaradást, a nap, mint nap felmerülő nehézségek megoldhatóbbá válnak. A gyerekek segítséget kapnak ahhoz is, hogy könnyebben be tudjanak illeszkedni a családba, a közösségekbe. A fejlesztés során a cél, hogy azok a képességek fejlődjenek, amelyeknél az elmaradás jelentkezik. Ebben a fejlesztési formában 5 éves koráig vehet részt a gyermek.
A korai intervenció, vagyis beavatkozás annyival több, mint a gyermek fejlesztése, hogy része a család, a szűkebb és a tágabb környezet támogatása is. Egyfajta komplex tanácsadás, amelyben több szakember vesz részt: gyógypedagógus, mozgásterapeuta, konduktor, pszichológus, integrációs szakember. Ők munkájuk során maximálisan szem előtt tartják a gyerek állapotát és a család igényeit, körülményeit.
Hogyan lehet a fejlesztésben részesülni?
- személyes bejelentkezéssel a lakóhely szerinti kerületi pedagógiai szakszolgálatban
- bölcsődei kisgyermek nevelőjének jelezve a problémát
- védőnőn, gyermekorvoson keresztül
- közvetlenül megkeresve az országos hatáskörű szakértői bizottságot (Látásvizsgáló,Hallásvizsgáló, Mozgásvizsgáló Tagintézmények)
A vizsgálat menete
A korai fejlesztés, gondozás megkezdésre a szakértői bizottság tesz javaslatot.
A komplex vizsgálat célja, hogy a szakemberek minél jobban megismerjék a gyermek addigi élettörténetét, a problémák mibenlétét, hiszen csak pontos információk alapján tudják megállapítani, milyen fejlesztésre van szükség. A felmérést végző csapat tagjai megfigyelik a gyereket játék közben, mozgását, reakcióit, kapcsolatait, érzékszervi működését. Speciális vizsgálatokkal, tesztekkel kiderítik, hogy fennáll-e a fejlődési elmaradás.
A vizsgálatokon minden esetben ott van a szülő is. A szakemberek az eredmények ismeretében a szülő egyetértésével alakítják ki a fejlesztési javaslatot, amelynél figyelembe veszik a család igényeit, lehetőségeit is. A szakértői vélemény minden esetben tartalmazza a fejlesztés helyét és módját is.
Hol kaphat ellátást a gyermek?
- Bölcsődés korú gyermek esetén – ha a feltételek biztosítottak – a bölcsődében történik a fejlesztés.
- Otthon nevelt kisgyermek és családja ambulánsan kap ellátást a lakóhely szerinti pedagógiai szakszolgálati tagintézményben.
A korai segítségnyújtás a megkésett vagy eltérő fejlődésmenetű gyermekek komplex ellátását jelenti. Magában foglalja a
- fejlesztést (nagymozgás, finommozgás, kommunikáció - beszéd, gondolkodás)
- tanácsadást a gyermek nevelésével és fejlődésével kapcsolatban (önkiszolgálás segítése, szociális-érzelmi területen való segítség)
A szülői igény felmerülésekor a lehető leggyorsabban igyekszünk segíteni a családokat. Az ellátás megfigyelésen alapul. Különböző szakemberek (pszichológus, gyógypedagógus, logopédus, konduktor) beszélgetnek a szülőkkel, vesznek fel anamnézist, melyből a gyermek életútjáról, eddigi fejlődéséről tájékozódnak. Eközben megismerik a gyermekek aktuális fejlettségét. A megfigyelések tapasztalatai alapján egyéni fejlesztési programot dolgoznak ki a szakemberek, tanácsadást, szükség esetén pszichológiai tanácsadást is felajánlhatnak.
Egyéni fejlesztés
A gyermekeket olyan játékos feladatokkal fejlesztjük, melyek saját fejlődési ütemüket, tempójukat veszik figyelembe Ez határozza meg a foglalkozások tartalmát. A gyermekek szükségleteihez mérten fejlesztjük a nagymozgásukat, kézügyességüket, gondolkodásukat, beszédüket. A szülőket tanácsokkal, ötletekkel, gyakorlatokkal látjuk el az otthoni közös játékok megsegítése céljából.
Csoportos fejlesztés
A csoportos komplex fejlesztések segítik a gyermekek szocializációját, az egymásra figyelést. A közös alkalmak során fejlesztjük, ügyesítjük a gyermekek mozgását, beszédét, kreatív kézműveskedés során a finommozgásokat. Játékos utánzógyakorlatok, énekek képezik a gerincét a foglalkozásoknak. A szülőknek alkalmuk nyílik beszélgetni, tapasztalatokat megosztani más gyermekek szüleivel is.